| | | |
Data |
Temat lekcji / Kryteria sukcesu |
Liczba godzin |
Wymagania z podstawy programowej |
II semestr 2015/2016
|
V Rachunek różniczkowy |
27 godzin |
P - zakres podsstawowy, R- zakres rozszerzony |
22.01.2016
piątek 26.01.2016 wtorek |
1. Granica funkcji w punkcie. Obliczanie granicfunkcji w punkcie.
Kryteria sukcesu:
- Znam definicję granicy funkcji w punkcie; - Znam twierdzenia o granicach funkcji w punkcie; - Potrafię obliczyć granice funkcji w punkcie, korzystając z twierdzeń o granicach; - Potrafię obliczyć granicę funkcji w punkcie.
Wprowadzenie do obliczania granicy funkcji w punkcie - video 1 przykład video ; przykład video ; przykład video ; przykład video ; przykład video ; przykład video ; przykład video ; przykład video ; PRZYKŁAD VIDEO Obliczanie granicy funkcji wymiernej przez rozkładanie na czynniki |
3 |
R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
27.01.2016
środa |
2. Sprawdzian z obliczania granicy funkcji w punkcie Kryteria sukcesu: jak przykłady wyżej Sprawdzian + rozwiazania |
1 |
R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
28.01.2016
czwartek 29.01.2016
piątek |
3. Granice jednostronne. Granice niewłaściwe. Asymptoty pionowe i poziome.
Kryteria sukcesu: Potrafię oliczać granice jednostronne funkcji w punkcie; Potrafię oliczać granice niewłaściwe jednostronne w punkcie. Odczytywanie wartości granic jednostronnych z wykresów Odczytywanie wartości granicy obustronnej z wykresu przykłady video ; przykład video |
2 |
R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
16.02.2016
wtorek |
4. Granica funkcji w nieskończoności Kryteria sukcesu Potrafię liczyć granice funkcji przy x --> oo
Przykłady granic w nieskończoności
Granice w plus i minus nieskończoności |
2 |
R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
17.02.2016
środa 18.02.2016
czwartek |
5. Ciągłość funkcji. Własności funkcji ciągych. Kryteria sukcesu znam warunki, jakie funkcja musi spełniać aby była ciągła Potrafię wykazać czy funkcja jest ciągła czy nieciągła
Definicja ciągłości oparta na pojęciu granicy
Ciągłość funkcji . Jak zbadać czy funkcja jest ciągła?
Praca kontrolna |
2 |
R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
19.02.2016
piątek |
6. Pochodna funkcji w punkcie Kryteria sukcesu wkrótce Potrafię wyznaczyć wartość pochodnej w danym punkcie
Pochodna funkcji Pochodna funkcji w danym punkcie Pochodna jako nachylenie prostej stycznej do wykresu funkcji Pochodna funkcji f(x)=x^2 dla dowolnego x |
1 |
R- uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych; |
23.02.2016
wtorek |
7. Funkcja pochodna. Równanie stycznej. Kryteria sukcesu Potrafię wyznaczyć równanie stycznej w danym punkcie
Zadanie - Styczna do wykresu funkcji w punkcie Pochodna funkcji jednej zmiennej
Zastosowanie pochodnej. Wyznacz styczną do |
2 |
R- uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych; |
24.02.2016
środa 25.02.2016
czwartek
|
8. Obliczanie pochodnych funkcji. Działania na pochodnych. Kryteria sukcesu Potrafię obliczyć pochodne funkcji wielomianowej Potrafię obliczyć pochodne funkcji wymiernej Zawsze dla funkcji i jej pochodnej okreslam dziedzinę oblicz pochodne funkcji
Własności pochodnej i pochodne wielomianów Pochodna z funkcji wymiernej
Pochodna funkcji wymiernej |
3 |
R- uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych; |
26.02.2016 piątek |
Sprawdzian z obliczania pochodnej funkcji.
Obliczam pochodne funkcji wielomianowej i wymiernej. Potrafię obliczyć pochodne funkcji w punkcie Potrafię wyznaczyć równanie stycznej do funkcji w danym punkcie. Zadania na sprawdzian wraz z rozwiazaniami.
Ćwicz - testy online Pochodne cz. 1
Pochodne cz. 2
Pochodne cz. 3 Pochodne plus wartość pochodnej w punkcie cz. 1 Pochodne plus wartość pochodnej w punkcie cz. 2 |
1 |
R- uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych; R- uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |
01.03.2016
wtorek |
9. Monotoniczność funkcji. Interpretacja fizyczna pochodnej Kryteria sukcesu Potrafię wyznaczyć przedziały monotniczności funkcji
Zadanie - Interpretacja pochodnej funkcji
Badanie funkcji - monotoniczność i ekstrema lokalne funkcji, wielomian |
2 |
R- uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych; R - uczeń korzysta z własności pochodnej do wyznaczenia przedziałów monotoniczności funkcji; |
02.03.2016
środa 03.03.2016
czwartek
|
10. Ekstrema funkcji Kryteria sukcesu Potrafię wyznaczyć przedziały monotniczności funkcji i obliczyć wartości minimum i /lub maksimum lokalne o ile istnieją.
Minima, maksima i punkty krytyczne Ekstremum funkcji jednej zmiennej
M onotoniczność i ekstrema lokalne funkcji, wielomian
Znajdowanie ekstremów funkcji
Ekstrema i monotoniczność funkcji jednej zmiennej
Ekstrema i monotoniczność funkcji jednej zmiennej 1) ; 2) |
2 |
R- uczeń znajduje ekstrema funkcji wielomianowych i wymiernych; |
03.03.2016 piątek |
KARTKÓWKA - samodzielna praca na ocenę- MONOTONICZNOŚĆ I EKSTREMA FUNKCJI
Kryteria sukcesu:
Obliczam pochodne funkcji wielomianowej i wymiernej. Potrafię obliczyć pochodne funkcji w punkcie
Potrafię wyznaczyć przedziały monotniczności funkcji i obliczyć wartości minimum i /lub maksimum lokalne o ile istnieją. Przykładowe zadania na kartkówkę
Ćwicz - testy online Ekstrema lokalne cz. 1 Ekstrema lokalne cz. 2 |
1 |
R - uczeń korzysta z własności pochodnej do wyznaczenia przedziałów monotoniczności funkcji; R- uczeń znajduje ekstrema funkcji wielomianowych i wymiernych; |
08.03.2016 wtorek
|
11.Rozwiązywanie zadań optymalizujacych. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Kryteria sukcesu : potrafię stosować pochodne do rozwiazywania zadań optymalizacyjnych
Badanie przebiegu zmienności funkcji i rysowanie wykresu funkcji
zadanie 1 - zastosowanie pochodnej
zadanie 2 - zastosowanie pochodnej
zadanie 3 - zastosowanie pochodnej
zadanie 4 - zastosowanie pochodnej
Zadanie 5 Zadanie do rozwiązania na lekcji |
2 |
R - uczeń stosuje pochodne do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych. |
09.03.2016 środa
|
13. Powtórzenie - przygotowanie do pracy klasowej
Przygotowanie do pracy klasowej - zadania z rozwiązaniami z zakresu rozszerzonego - plik pdf
Zadania z lekcji - przygotowanie do pracy klasowej wraz z wymaganiami z podstawy programowej |
1 |
jak wyżej |
10.03.2016 czwartek
11.03.2016 piątek |
14. Praca klasowa - Rachunek różniczkowy: granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna funkcji, monotoniczność funkcji, ekstrema lokalne, zadania na zastosowanie pochodnej funkcji.
Omówienie zadań z pracy klasowej - poprawa
, |
2 |
jak wyżej |
|
PLANIMETRIA |
18 |
G - zakres gimnazjum
P - zakres podsstawowy, R- zakres rozszerzony |
15.03.2016 wtorek |
1.Długość okręgu i pole koła, długość łuku, pole wycinka kołowego i pole odcinka kołowego.
Wzajemne położenie okręgów. Wzajemne położenie prostej i okręgu.
Kryteria sukcesu : Potrafię obliczyć długość okręgu i pole koła, długość łuku, pole wycinka kołowego i pole odcinka kołowego. Potrafię określać wzajemne położenie okręgów, mając dane promienie tych okręgów oraz odległość ich środków Potrafię określać, ile punktów wspólnych mają prosta i okrąg przy danych warunkach Potrafię stosować własności stycznej do okręgu do rozwiązywania zadań Pole koła, wycinka koła, długość okręgu i łuku w zadaniach Konstrukcja stycznej do okręgu Styczna i sieczna okręgu Wzajemne położenie dwóch okręgów |
2 |
G- uczeń oblicza długość okregu, pole koła, długość łuku, pole wycinka koła G-uczeń rozpoznaje wzajemne położenie prostej i okręgu, rozpoznaje styczną do okręgu;
|
17.03.2016 czwartek 18.03.2016 piątek 22.03.2016 wtorek |
2. Kąty w okręgu
Kryteria sukcesu :
Potrafię rozpoznawać kąty wpisane i środkowe węgu oraz wskazywać łuki, na których są one oparte Znam twierdzenie o kącie środkowym i wpisanym, opartym na tym samym łuku Znam twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą okręgu Potrafię rozwiązywać zadania dotyczące wielokąta wpisanego w okrąg formułować i dowodzić twierdzenia dotyczące kątów w okręgu Kąt wpisany i kąt środkowy
Kąty w okregu - zadanie Kąt między styczną a cieciwą |
3 |
G- uczeń rozpoznaje kąty środkowe;
P- uczeń stosuje zależności między kątem środkowym i kątem wpisanym; |
22.03.2016 wtorek |
3. Trójkąty i ich własności. Pole trójkata
Kryteria sukcesu : Znam wzory na pole trójkata i potrafię je stosować w tym , wzór Herona:
KARTA PRACY Z LEKCJI |
1 |
P - korzysta z własności funkcji trygonometrycznych w łatwych obliczeniach geometrycznych, w tym ze wzoru na pole trójkąta ostrokątnego o danych dwóch bokach i kącie między nimi. |
23.03.2016 środa |
POPRAWA PRACY KLASOWEJ - RACHUNEK RÓŻNICZKOWY |
1 |
|
30.03.2016 środa |
4. Czworokąty wypukłe i ich własności
Kryteria sukcesu :
Potrafię określać własności czworokątów Potrafię liczyć pola i obwody czworokatów w tym z zastsowaniem funkcji trygonometrycznych. Potrafię stosować własności czworokątów wypukłych do rozwiązywania zadań z planimetrii.
|
1 |
G- oblicza pola i obwody czworokatów P - korzysta z własności funkcji trygonometrycznych w łatwych obliczeniach geometrycznych, w tym ze wzoru na pole trójkąta ostrokątnego o danych dwóch bokach i kącie między nimi. |
31.03.2016 czwartek |
sprawdzian - zakres - jak wyżej Zadania ze sprawdzianu - I termin |
1 |
jak wyżej |
01.04.2016 piatek |
5.Okrąg opisany na trójkącie
Kryteria sukcesu : Znam własności okręgu wpisanego w trójkąt.
Potrafię rozwiązywać zadania związane z okręgiem opisanym na trójkącie Potrafię stosować własności środka okręgu opisanego na trójkącie w zadaniach z geometrii analitycznej 6. Okrąg wpisany w trójkąt- do opracowania
Kryteria sukcesu : Potrafię rozwiązywać zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny Potrafię rozwiązywać zadania związane z okręgiem wpisanym w trójkąt |
1 |
P-uczeń korzysta z własności stycznej do okręgu i własności okręgów stycznych; |
10.05.2016 wtorek
|
7.Okrąg opisany na czworokącie . Okrąg wpisany w czworokąt
Kryteria sukcesu : Potrafię sprawdzać, czy w dany czworokąt można wpisać okrąg Potrafię stosować twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt do rozwiązywania zadań Potrafię sprawdzać, czy na danym czworokącie można opisać okrąg Potrafię stosować twierdzenie o okręgu opisanym na czworokącie do rozwiązywania zadań Karta pracy z lekcji czworokąt opisany na okręgu
|
2 |
R- uczeń stosuje twierdzenia charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu; |
11.05.2016 środa
|
8.Twierdzenie sinusów
Kryteria sukcesu : Potrafię stosować twierdzenie sinusów do rozwiązywania trójkątów Potrafię stosować twierdzenie sinusów do rozwiązywania zdań o kontekście praktycznym Potrafię przeprowadzać dowód twierdzenia sinusów Dowód twierdzenia sinusów Karta pracy z lekcji |
1 |
R- uczeń znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów. |
12.05.2016 czwartek |
9.Twierdzenie cosinusów
Kryteria sukcesu : Potrafię stosować twierdzenie cosinusów do rozwiązywania trójkątów Potrafię stosować twierdzenie cosinusów do rozwiązywania zdań o kontekście praktycznym Potrafię przeprowadzać dowód twierdzenia cosinusów Dowód twierdzenia cosinusów Twierdzenie cosinusów - zastosowanie Karta pracy z lekcji |
1 |
R- uczeń znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów. |
13.05.2016 piątek |
10. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem twierdzenia sinusów i cosinusów.
Kryteria sukcesu Potrafię stosować twierdzenie sinusów do rozwiązywania zdań o kontekście praktycznym
Potrafię stosować twierdzenie cosinusów do rozwiązywania zdań o kontekście praktycznym
Twierdzenie sinusów, Twierdzenie cosinusów -zastosowanie |
1 |
R- uczeń znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów. |
17.05.2016 WTOREK |
11. Powtórzenie - przygotowanie do pracy klasowej
Zakres tematyczny: Przygotowanie do pracy klasowej - PLANIMETRIA- uczeń:
- rozpoznaje wzajemne położenie prostej i okręgu, rozpoznaje styczną do okręgu; - korzysta z faktu, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności; - rozpoznaje kąty środkowe; - oblicza długość okręgu i łuku okręgu; oblicza pole koła, pierścienia kołowego, wycinka kołowego; - stosuje twierdzenie Pitagorasa; - korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i w trapezach; - oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów; - stosuje zależności między kątem środkowym i kątem wpisanym; - korzysta z własności stycznej do okręgu i własności okręgów stycznych; - korzysta z własności funkcji trygonometrycznych w łatwych obliczeniach geometrycznych, w tym ze wzoru na pole trójkąta ostrokątnego o danych dwóch bokach i kącie między nimi. PR - zakres rozszerzony- Uczeń:
- stosuje twierdzenia charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu; - znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów.
Zadania do rozwiazania na prcę klasową
Rozwiązania zadań -
|
2 |
jak wyżej |
18.05.2016 środa 19.05.2016 czwartek |
11. Praca klasowa - Planimetria
Omówienie zadań z pracy klasowej |
2 |
jak wyżej |
|
Funkcje wykładnicze i logarytmiczne
TEMATY I KRYTERIA SUKCESU |
18 |
G - zakres gimnazjum P - zakres podsstawowy, R- zakres rozszerzony |
20.05.2016 piątek |
Powtórzenie o potegach i pierwiastkach Kryteria sukcesu : Potrafię obliczać wartości poteg o wykładniku całkowitym i wymiernym. Potrafię stosować prawa działań na potęgach i pierwiastkach. tu link do zadań z lekcji
Przykłady na kartkówkę |
1 |
P- uczeń oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych istosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych; P- uczeń wykorzystuje podstawowe własności potęg |
24.05.2016 wtorek |
Potega o wykładniku wymiernym. Elementarne równania wykładnicze
Kryteria sukcesu :
Znam własność potęgi o wykładniku wymiernym: ; jeśli a>0 , n jest liczbą naturalną, m jest liczbą całowitą. Potrafię obliczać wartości poteg o wykładniku wymiernym. Potrafię stosować prawa działań na potęgach i pierwiastkach. Potrafię rozwiązać równanie typu: , metodą sprowadzania do wspólnej podstawy. Potęga o wykładniku wymiernym-teoria i zastosowanie - video Potęga o wykładniku wymiernym - video |
2 |
P- uczeń oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych istosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych; |
25.05.2016 środa |
Funkcja wykładnicza - wykres funkcji wykładniczej Kryteria sukcesu:
Potrafię szkicować wykres funkcji w zalezności od podstawy.
|
1 |
P-uczeń szkicuje wykresy funkcji wykładniczych dla różnych podstaw; |
31.05.2016
wtorek |
Przekształcenia wykresu funkcji wykładniczej. Własności funkcji wykładnieczej. Kryteria sukcesu:
Rozpoznaję wykresy funkcji wykładniczych Potrafię na podstawie wykresu funkcji y =f(x) szkicować wykresy funkcji y = f(x + a), y = f(x)+ a, y = –f(x), y =f(–x); Potrafię odczytać własności funkcji z wykresu. Karta pracy z lekcji |
2 |
P-uczeń szkicuje wykresy funkcji wykładniczych dla różnych podstaw; |
01.06.2016
środa |
Logarytm Kryteria sukcesu:
Znam definicję logarytmu i potrafię ja stosować do obliczeń
Pokaz slajdów z lekcji |
1 |
P- uczeń wykorzystuje definicję logarytmu i stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym; |
02.06.2016
czwartek 03.06.2016
piątek |
Własności logarytmów
Kryteria sukcesu:
Znam wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym i potrafię je stosować do obliczeń l ogarytmy - obliczanie logarytmów - video Własności logarytmów - prezentacja z lekcji 1 Własności logarytmów - prezentacja z lekcji 2 |
2 |
P- uczeń wykorzystuje definicję logarytmu i stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym; |
07.06.2016
wtorek |
Funkcje logarytmiczne - wykresy Przekształcenia wykresu funkcji logarytmicznej Kryteria sukcesu - Potrafię szkicować wykres funkcji w zalezności od podstawy. Potrafię określić dziedzinę, zbiór wartości i miejsce zerowe funkcja logarytmiczna-video Pokaz slajdów z lekcji-1 Pokaz slajdów z lekcji-2 Karta pracy |
2 |
R-uczeń szkicuje wykresy funkcji logarytmicznych dla
różnych podstaw; |
08.06.2016
środa 09.06.2016
czwartek |
Zmiana podstawy logarytmu
Kryteria sukcesu - Znam twierdzenie o zamianie logarytmów i potrafię je stosować do obliczeń logarytmicznych
Zmiana podstawy logarytmu-video Pokaz slajdów z lekcji |
2 |
R-uczeń stosuje w obliczeniach wzór na logarytm potęgi oraz wzór na zamianę podstawy logarytmu. |
10.06.2016
piątek, 14.06.2016 wtorek
|
Funkcje wykładnicze i logarytmiczne – zastosowania
Kryteria sukcesu - wkrótce |
3 |
P-posługuje się funkcjami wykładniczymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym.
R- uczeń wykorzystuje podstawowe własności potęg (również w zagadnieniach związanych z innymi dziedzinami wiedzy, np. fizyką, chemią, informatyką);
R-uczeń posługuje się funkcjami logarytmicznymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w
zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym; |
15.06.2016
środa |
Przygotowanie do pracy klasowej Kryteria sukcesu - jak wyżej |
1 |
jak wyżej |
16.06.2016
czwartek 17.06.2016 piątek |
Praca klasowa Kryteria sukcesu - jak wyżej |
2 |
jak wyżej |
21.06.2016 wtorek 22.06.2016 środa 23.06.2016 czwartek |
Powtórzenie - rozwiązywanie zadań zgodnych z treścią podstawy programowej |
4 |
Podstawa Programowa zakres podstawowy i rozszerzony |
24.06.2016 piątek |
Koniec roku szkolnego 2015/2016
|
I semestr 2015/2016 |
I - NA DOBRY START - ważne podstawy - POWTÓRZENIE |
11 |
|
2.09.2015 środa |
1. Zapoznanie z zakresem programu w klasie 3, zasadami pracy na lekcji i prac samodzielnych. Przedstawienie PSO. |
1 |
Uczeń zna program w klasie 3, wymagania oraz PSO. |
3.09.2015 czwartek |
2. Wyrażenia arytmetyczne, kolejność działań.
Kryteria sukcesu: - Znam zasadę kolejności wykonywania działań; - Potrafię dodawać, odejmować, mnożyć, dzielić liczby wymierne; |
1 |
Uczeń potrafi obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego; |
4.09.2015 piątek |
3. Działania na potęgach i pierwiastkach - zadania
Kryteria sukcesu:
- Potrafię obliczać potęgi o wykładnikach całkowitych i wymiernych; - Znam prawa działań na potęgach; - Potrafię obliczać potęgi o wykładnikach całkowitych; - Znam pojęcie pierwiastka arytmetycznego z liczby nieujemnej - Potrafię stosować prawa działań na pierwiastkach w obliczeniach; - Potrafię obliczyć pierwiastki stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. (zadania z lekcji i ich rozwiązania)
Przykład - działań na liczbach niewymiernych Zadanie domowe: www.mojezadanie.pl Uczeń: 3tim-imie-nazwisko kod dostępu: 3tim-p |
1 |
Uczeń posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;
Uczeń oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych;
|
8.09.2015 wtorek |
4. Wyrażenia algebraiczne - wzory skróconego mnożenia - zadania
Kryteria sukcesu: - Potrafię sprawnie posługiwać się wzorami skróconego mnożenia:
i sprawnie wykonuje działania na wyrażeniach algebraicznych, które zawierają wymienione wzory skróconego mnożenia; SPRAWDŹ CZY UMIESZ
zadania z lekcji i ich rozwiązania
przykład na sprawdzian |
1 |
Uczeń używa wzorów skróconego mnożenia na
|
8.09.2015 wtorek |
5. Działania na liczbach niewymiernych
Kryteria sukcesu:
- Potrafię sprawnie posługiwać się wzorami skróconego mnożenia. - Potrafię wykonać działania na liczbach niewymiernych, które zawierają wzory skróconego mnożenia; - Potrafię usunąć niewymierność z mianownika. przykład 1 video
przykład 2 video
przykłady usuwania niewymierności z mianownika przykład 1
przykład 2 |
1 |
Uczeń używa wzorów skróconego mnożenia na
|
9.09.2015 środa |
6. Równania i nierówności pierwszego stopnia
Kryteria sukcesu:
- Potrafię sprawdzić czy dana liczba jest rozwiązaniem równania bądź nierówności. - Potrafię rozwiązać równanie i nierówność pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. tutaj powtórzysz równania liniowe
przykład nierówności z jedną nieiwdaomą pierwszego stopnia |
1 |
Uczeń sprawdza, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem równania lub nierówności;
Uczeń rozwiązuje nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; |
10.09.2015 czwartek |
7. Równania kwadratowe
Kryteria sukcesu:
Potrafię odróżnić równanie kwadratowe od innych równań. Potrafię obliczyć wyróżnik równania kwadratowego. Potrafię określić ile rozwiązań ma równanie kwadratowe. Potrafię rozwiązać równanie kwadratowe. tutaj powtórzysz równania kwadratowe
Zadanie domowe zad, 1 i zad 2 |
1 |
Uczeń rozwiązuje równania kwadratowe z jedną niewiadomą; |
11.09.2015 piątek 15.09.2015 wtorek |
8. Nierówności kwadratowe
Kryteria sukcesu:
Potrafię rozwiązać nierówność kwadratową. Potrafię określić zbiór rozwiązań nierówności kwadratowej i zaznaczyć rozwiązanie na osi liczbowej oraz zapisać w postaci symbolicznej.
tutaj powtórzysz nierówności kwadratowe
zadanie domowe zad. 1 zad. 2 zad. 3 |
2 |
Uczeń rozwiązuje nierówności kwadratowe z jedną niewiadomą; |
15.09.2015 wtorek |
9. Równania wielomianowe i wymierne
Kryteria sukcesu:
Potrafię podać rozwiązania wielomianu przedstawionego w postaci iloczynu
Sprawdź czy umiesz?
Potrafię rozwiązać równania typu:
przykłady: video I, video II |
1 |
Uczeń korzysta z własności iloczynu przy rozwiązywaniu równań typu:
Uczeń: rozwiązuje proste równania wymierne, prowadzące do równań liniowych lub kwadratowych, np.
|
16.09.2015 środa 17.09.2015 czwartek |
10. Sprawdzian - na dobry start - PRZYKŁADY NA SPRAWDZIAN
omówienie sprawdzianu i poprawa |
1 |
uczeń rozwiązuje zadania zgodnie z wymaganiami określonymi w kryteriach sukcesu |
II |
FUNKCJE WYMIERNE |
20 godzin |
P - zakres podsstawowy, R- zakres rozszerzony |
18.09.2015 piątek |
1. Proporcjonalność odwrotna
Kryteria sukcesu: Potrafię wskazać wielkości odwrotnie proporcjonalne, w zadaniach (praktycznych) z życia codziennego Potrafię rozwiązać zadania tekstowe, stosując proporcjonalność odwrotną
Potrafię wyznaczyć współczynnik proporcjonalności Przykład 1 ; Przykład 2 |
1 |
P- uczeń potrafi zapisywać związki między wielkościami wprost i odwrotnie proporcjonalnymi |
22.09.2015 wtorek (2h) 23.09.2015 środa (1h) |
2. Wykres funkcji f(x) = a/x i przesunięcie wykresu funkcji
Kryteria sukcesu:
Potrafię szkicować wykres funkcji f(x)=a/x , gdzie i potrafię określić jej własności (dziedzinę, zbiór wartości, przedziały monotoniczności). Potrafię dobierać wzór funkcji do jej wykresu; Potrafię szkicować wykresy funkcji: oraz i potrafię podać ich własności. Potrafię wyznaczyć asymptoty wykresu powyższej funkcji. Potrafię wyznaczyć wzór funkcji spełniającej podane warunki. Pracuj z elektronicznym podręcznikiem
Przykład 1; Przykład 2 ; Przykład 3 wykład na temat funkcji wymiernej |
3 |
P- uczeń szkicuje wykres funkcji f(x) = a/x dla danego a, korzysta ze wzoru i wykresu tej funkcji do interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi,
P-uczeń na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji: y = f(x + a), y = f(x) +a
R - uczeń stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji.
R - uczeń na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji: y = |f(x)|, y = c · f(x), y = f(cx); |
24.09.2015 czwartek |
3. Przekształcenia geometryczne wykresu funkcji homograficznej.
Kryteria sukcesu: Potrafię wyznaczyć ze wzoru dziedzinę i miejsce zerowe funkcji wymiernej.
Potrafię przekształccić wzór funkcji homograficznej
do postaci kanonicznej
Potrafię szkicować wykresy funkcji homograficznych i określam ich własności. Potrafię wyznaczać wzór funkcji homograficznej spełniającej podane warunki.
Wykład na temat funkcji homograficznej |
1 |
P- na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji: y = f(x + a), y = f(x) + a, y = -f(x), y = f(-x)
R - uczeń stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji. |
25.09.2015 piątek (1h) 29.09.2015 wtorek (1h) |
4. Wyrażenia wymierne. Mnożenie i dzielenie wyrażeń wymiernych
Kryteria sukcesu: Potrafię wyznaczyć dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego. Potrafię obliczyć wartość wyrażenia wymiernego dla danej wartości zmiennej. Potrafię mnożyć i dzielić wyrażenia wymierne w prostych przypadkach i podaję odpowiednie założenia.
Dziedzina wyrażenia wymiernego
Dziedzina wyrażenia wymiernego-1 Dziedzina wyrażenia wymiernego - 2 Dziedzina wyrażenia wymierneo 3 Mnożenie wyrażeń wymiernych - przykład
P rzykady mnożenia i dzielenia wyrażeń wymiernych |
2 |
R - uczeń wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku występują tylko wyrażenia dające się łatwo sprowadzić do iloczynu wielomianów liniowych i kwadratowych; R - uczeń mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; |
29.09.2015 wtorek (1h)
30.09.2015 środa (1h)
|
5. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych.
Kryteria sukcesu:
Potrafię skracać i rozszerzać wyrażenia wymierne.
Potrafię dodawać i odejmować wyrażenia wymierne w prostych przypadkach i podaję odpowiednie założenia.
Przykład 1 Przykłady Przykłady na kartkówkę - z działań na wyrażeniach wymiernych |
2 |
R - uczeń wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku występują tylko wyrażenia dające się łatwo sprowadzić do iloczynu wielomianów liniowych i kwadratowych; R - uczeń dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; rozszerza i (w łatwych przykładach) skraca wyrażenia wymierne. |
01.10.2015 czwartek 02.10.2015 piątek
|
6. Równania wymierne
Kryteria sukcesu: Potrafię podać założenia równania wymiernego. Potrafię rozwiązać proste równania wymierne, prowadzące do równań liniowych lub kwadratowych, np. i
Równania wymierne - jak rozwiązać - trzy przykłady Przykład 4 ; przykład 5, przykład 6; przykład 7, przykład 8 PREZENTACJA Z LEKCJI- Równania wymierne |
2 |
P-uczeń rozwiązuje proste równania wymierne, prowadzące do równań liniowych lub kwadratowych, np. ;
|
06.10.205 wtorek (2h) |
7. Nierówności wymierne
Kryteria sukcesu: Potrafię podać założenia nierówności wymiernej. Potrafię rozwiązać proste nierówności wymierne, prowadzące do równań liniowych lub kwadratowych, przykłady jak obok
trzy przykłady Przykład 2
Prezentacja z lekcji
Przykłady na kartkówkę |
2 |
R- uczeń rozwiązuje proste nierówności wymierne typu:
|
07.10.2015 środa 08.10.2015 czwartek |
8. Równania i nierówności wymierne z wartością bezwzględną
Kryteria sukcesu: Potrafię zastosować własności wartości bezwzględnej do rozwiązywania równań i nierówności wymiernych
Przykłady |
2 |
R- uczeń rozwiązuje proste równania wymierne typu:
|
09.10.2015 piątek 13.10.2015 wtorek |
9. Funkcje wymierne - zastosowania
Kryteria sukcesu:
Potrafię wykorzystać wyrażenia wymierne do rozwiązywania zadań tekstowych. Potrafię zastosować własności hiperboli do rozwiązywania zadań.
Przykład :) Prezentacja z lekcji- piątek i wtorek Zadania z lekcji i zadanie domowe na wtorek |
2 |
P- posługuje się funkcjami do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym. |
15.10.2015 czwartek |
10. Powtórzenie i przygptowanie do pracy klasowej e-podręcznik - wyrażenia wymierne |
1 |
j/w |
16.10.2015 piątek 20.10.2015 wtorek |
11. Praca klasowa i jej omówienie
Kryteria sukcesu w pliku pdf Przykładowa praca klasowa- FUNKCJE WYMIERNE Omówienie rozwiązania zadań z pracy klasowej - funkcje wymierne |
2 |
wymagania --> kryteria sukcesu ucznia z działu funkcje wymierne |
III |
Funkcje trygonometryczne |
25 godzin |
P - zakres podsstawowy, R- zakres rozszerzony G- zakres Gimnazjum |
20.10.2015 wtorek (1h) |
1. Trójkąty prostokątne - powtórzenie
Kryteria sukcesu:
Potrafię stosować twierdzenie Pitagorasa do rozwiązywania zadań. Potrafię wyprowadzić zależności ogólne, np. dotyczące długości przekątnej kwadratu i długości wysokości trójkąta równobocznego. 1. Zastosowanie tw. Pitagorasa - video
2. Zastosowanie tw. Pitagorasa - video
3. Zastosowanie tw. Pitagorasa - video
Zadanie domowe - tu link |
1 |
G - uczeń stosuje twierdzenie Pitagorasa P- Uczeń posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach; P- Uczeń oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych; P-używa wzorów skróconego mnożenia na liczbach niewymiernych |
21.10.2015 środa 22.10.2015 czwartek |
2. Funkcje trygonometryczne w trójkącie prostokątnym
Kryteria sukcesu:
Znam definicji trygonometrycznych i wyznaczam wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów ostrych. Potrafię korzystać z przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora). Potrafię obliczyć miarę kąta ostrego, dla którego funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość (miarę dokładną albo – korzystając z tablic lub kalkulatora – przybliżoną). prezentacja z lekcji e-podrecznik; sinus, cosinus, tangens Zadanie-video Zadanie 2 - video INTERAKTYWNA MATEMATYKA
Funkcje trygonometryczne kąta ostrego (1) Funkcje trygonometryczne kąta ostrego (2) |
2 |
P-uczeń wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów dla katów ostrych. P- uczeń korzysta z przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora). P- uczeń oblicza miarę kąta ostrego, dla którego funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość (miarę dokładną albo - korzystając z tablic lub kalkulatora - przybliżoną). |
23.10.2015 piątek
27.10.2015 wtorek (2h) |
3. Zastosowanie funkcji trygonometrycznych w trójkątach prostokatnych.
Kryteria sukcesu wkrótce. Potraię rozwiązać zadanie dotyczące trójkąta prostokatnego stosując funkcje trygonometryczne. Posługuję się tablicami lub kalkulatorem do wyznaczenia kąta, przy danej wartości funkcji trygonometrycznej.
Potrafię korzystać z własności funkcji trygonometrycznych w łatwych obliczeniach geometrycznych, w tym ze wzoru na pole trójkąta ostrokątnego o danych dwóch bokach i kącie między nimi. PREZENTACJA Z LEKCJI - (PIĄTEK)
e-podrecznik - jak wyznaczyć wysokość piramidy Cheopsa, jak wyznaczyć wysokość rampy? Przykłady zastosowań trygonometrii w sytuacjach praktycznych Zastosowanie trygonometrii
Ćwicz do sprawdzianu - tu link do zadań |
3 |
P- uczeń korzysta z przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora);
P- uczeń oblicza miarę kąta ostrego, dla którego funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość (miarę dokładną albo - korzystając z tablic lub kalkulatora - przybliżoną); |
28.10.2015 środa 29.10.2015 czwartek |
4. Tożsamości trygonometryczne dla katów ostrych.
Kryteria sukcesu:. Potrafię stosować zależności miedzy funkcjami do upraszczania wyrażeń trygonometrycznych oraz udowadniania tożsamości trygonometrycznych. Na podstawie wartości jednej funkcji trygonometrycznej potrafię obliczyć pozostałe wartości, kożystając z tożsamości trygonometrycznych.
Wyznaczanie wartości pozostałych f. dla
e-podrecznik - tożsamości trygonometryczne |
2 |
P- uczeń stosuje proste zależności między funkcjami trygonometrycznymi:
oraz
P- uczeń znając wartość jednej z funkcji: sinus lub cosinus, wyznacza wartości pozostałych funkcji tego samego kąta ostrego. |
30.10.2015 piątek
|
5. Sprawdzian - funkcje trygonometryczne - podstawy
Kryteria sukcesu: jak wyżej |
1 |
jak wyżej |
03.11.2015
wtorek (2h) |
6. Funkcje trygonometryczne kąta wypukłego. Współczynnik kierunkowy prostej.
Kryteria sukcesu:
Potrafię wyznaczyć wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów o miarach od 0° do 180°. Potrafię wyznaczyć miarę kąta jaki na układzie współrzędnych tworzy prosta z osią OX.
Wiem, ze współczynnik kierunkowy prostej jest równy tangensowi kąta jaki prosta tworzy z osią OX.
Współczynnik kierunkowy prostej - video
Okrąg jednostkowy i definicje funkcji trygonometrycznych-video Obliczanie funkcji trygonometrycznych kąta rozwartego-video Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: ft3tim |
2 |
P-uczeń wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów o miarach od 0° do 180°; |
04.11.2015 środa 05.11.2015 czwartek 06.11.2015 piątek |
7. Miara łukowa kąta. Kąt obrotu. Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta.
Kryteria sukcesu: Stosuję miarę łukową kąta. Zamieniam miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie. Potrafię zaznaczyć w układzie współrzędnych kąt o danej mierze. Potrafię wyznaczyć kąt, mając dany punkt należący do jego końcowego ramienia i odwrotnie – badam, czy punkt należy do końcowego ramienia danego kąta. Wykorzystuję definicje i wyznaczam wartości funkcji sinus, cosinus i tangens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach (przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego). Miara łukowa - video Zamiana stopni na radiany i radianów na stopnie- video
Zamiana stopni na radiany-video Zamiana radianów na stopnie-video |
3 |
R - uczeń wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach (przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego);
R - uczeń stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie; |
10.11.2015 wtorek (2h) |
8. Wykres funkcji sinus i cosinus, tangns i cotangens
Kryteria sukcesu: Potrafię rozpoznać wykresy funkcji trygonometrycznych. Potrafię szkicować wykresy funkcji trygonometrycznych. Znam okresowość funkcji trygonometrycznych. Dziedzina, zbiór wartości i wykres funkcji sinus - video Punkty przecięcia wykresów sinusa i cosinusa Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: wft3tim |
2 |
R-uczeń wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych;
R - uczeń posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych |
12.11.2015 czwartek |
9. Przekształcenia wykresu funkcji trygonometrycznej
Kryteria sukcesu wkrótce Potrafię szkicować wykresy funkcji trygonometrycznych, stosując przesunięcie o wektor i określać ich własności Potrafię szkicować wykresy funkcji trygonometrycznych, stosując symetrię względem osi układu współrzędnych oraz symetrię względem początku układu współrzędnych Potrafię szkicować wykresy funkcji trygonometrycznych, stosując złożenia przekształceń wykresu funkcji
Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod dostępu: ft3tim |
1 |
R - uczeń na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = |f(x)|, y = c · f(x), y = f(cx); R - uczeń posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych R - uczeń stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji; |
13.11.2015 piątek
|
10. Funkcje trygonometryczne sumy i różnicy kątów
Kryteria sukcesu: Potrafię wyznaczać wartości funkcji trygonometrycznych kątów z zastosowaniem wzorów na funkcje trygonometryczne sumy i różnicy kątów Potrafię stosować wzory na funkcje trygonometryczne kąta podwojonego Potrafię stosować poznane wzory do przekształcania wyrażeń zawierających funkcje trygonometryczne, w tym również do uzasadniania tożsamości trygonometrycznych Oblicz -video
PREZENTACJA Z LEKCJI |
1 |
R- uczeń stosuje wzory na sinus i cosinus sumy i różnicy kątów, sumę i różnicę sinusów i cosinusów kątów; |
17.11.2015 wtorek (1h)
|
11. Wzory redukcyjne
Kryteria sukcesu: Potrafię zapisać dany kąt w postaci , gdzie lub gdzie
Potrafię wyznaczać wartości funkcji trygonometrycznych danych kątów z zastosowaniem wzorów redukcyjnych Potrafię wyznaczać wartości funkcji trygonometrycznych danych kątów z zastosowaniem własności funkcji trygonometrycznych Oblicz wartość wyrażenia ze wzorów redukcyjnych - video
Oblicz, stosując wzory redukcyjne -video np.
|
1 |
R - uczeń wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach (przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego); |
17.11.2015 wtorek (1h) 18.11.2015 sroda
|
12. Równania trygonometryczne
Kryteria sukcesu: P-Potrafię rozwiązywać proste równania trygonometryczne. R-Potrafię rozwiązywać równania trygonometryczne (również sprowadzalne do równań kwadratowych) Równania trygonometryczne cz. 1 -podstawy ;
Równania trygonometryczne cz. 2 ;
RÓWNANIA TRYGONOMETRYCZNE - cz.3 ;;
RÓWNANIA TRYDGONOMETRYCZNE CZ.4 ;
równania trygonometryczne cz 5 ;
rozwiąż równanie video Równanie - zadanie
równanie trygonometryczne sprowadzalne do równania kwadratowego
Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod dostępu: rt3tim |
2 |
R - uczeń rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne typu: , , , R - uczeń posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych. R- uczeń wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych; |
19.11.2015 czwartek
|
13. Nierówności trygonometryczne
Kryteria sukcesu: Potrafię rozwiązywać nierówności trygonometryczne z wykorzystaniem wykresu funkcji trygonometrycznej przykład + rozwiązanie
przykład + rozwiązanie
przykład - video
przykład - video
równania i nierówności trygonometryczne - zadania z rozwiązaniami |
1 |
R - uczeń rozwiązuje nierówności trygonometryczne typu:
R - uczeń posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych (np. gdy rozwiązuje nierówności typu: , , . |
20.11.2015 piątek |
14. Powtórzenie wiadomości kryteria sukcesu jak wyżej Przykładowe zadania na pracę klasową wraz z rozwiązaniami rozwiązywanie trójkatów prostokatnych |
1 |
zakres jak wyzej |
24.11.2015 wtorek (1h) 26.11.2015 czwartek |
15. Praca klasowa i jej omówienie kryteria sukcesu jak wyżej |
2 |
zakres jak ww kryteriach sukcesu |
IV |
Ciągi |
28 godzin |
P - zakres podstawowy, R- zakres rozszerzony |
24.11.2015 wtorek (1h) |
1. Pojęcie ciągu.
Kryteria sukcesu:
Wiem co to jest ciąg liczbowy. Potrafię naszkicować wykres danego ciągu liczbowego. Potrafię wyznaczyć kolejne wyrazy ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów. Wiem, ze kolejność wyrazów ciągu ma znaczenie.
Co to jest ciąg liczbowy? - video |
1 |
P- uczeń oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych);
P-uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym |
25.11.2015 środa 01.12.2015 wtorek 1h |
2. Sposoby określania ciągu.
Kryteria sukcesu:
Potrafię wyznaczać początkowe wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym. Potrafię wyznaczać wskazany wyraz ciągu określonego wzorem ogólnym. Potrafię wyznaczać, które wyrazy ciągu przyjmują daną wartość. Obliczanie wyrazów ciagu według wzoru- video Przykład obliczania wyrazów ciągu- oblicz piąty wyraz ciagu
Ile wyrazów ujemnych ma ciąg? ile wyrazów dodatnich ma ciąg p. video Prezentacja z lekcji CZ 1 Prezentacja z lekcji CZ 2 |
2 |
P- uczeń oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych);
P-uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym |
01.12.2015 wtorek 1h |
3. Ciągi monotoniczne (cz.1)
Kryteria sukcesu:
Zanm pojęcia: ciąg rosnący, ciag malejacy, ciag stały, ciag niemalejacy, ciąg nierosnący. Potrafię podać przykłady ciągów monotonicznych, których wyrazy spełniają oreślone warunki. Potrafię uzasadniać, że dany ciąg nie jest monotoniczny, mając dane jego kolejne wyrazy. Na podstawie wzoru ogólnego ciagu potrafię badać jego monotoniczność.
Ciagi rosnace i ciagi malejące - monotoniczność ciągu Badanie monotoniczności ciagów : ; ;
Prezentacja z lekcji |
1 |
P- uczeń oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych);
P-uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym |
02.12.2015 środa |
4. Ciągi określone rekurencyjnie cz.1
Kryteria sukcesu:
Potrafię zapisać wzór ciągu określonego rekurencyjnie Znam zasadę obliczania dowolnego wyrazu określonego ciągiem rekurencyjnym Potrafię obliczyć początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie Wiem, jak określony jest ciąg Fibonacciego PREZENTACJA Z LEKCJI Obliczanie ze wzoru rekurencyjnego-video
Definicja rekurencyjna
Zadanie - Próbna matura z OPERONEM Listopad 2014 PR
Tajemniczy ciąg Fibonacciego.- video O pewnym ciągu liczbowym :) - zobacz koniecznie Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: cr3tim |
1 |
P - Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym.
R - Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym.
|
03.12.2015 czwartek 1h
|
5. Ciągi monotoniczne (cz.2)
Kryteria sukcesu:
Znam definicję sumy, róznicy, iloczynu i iorazu ciagów. Potrafię narysować wykresy poczatkowych wyrazów ciagów określonych rekurencyjnie. Na podstawie wzoru ogólnego ciagu potrafię badać jego monotoniczność. Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: c3tim
Po tej lekcji planowana jest kartkówka z czterech ostatnich lekcji Przykłady - Kartkówka - pojęcie ciągu, sposoby określania ciągu liczbowego, ciąg określony rekurencyjnie. -sprawdź czy potrafisz-plik pdf |
1 |
P - Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym.
R - Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym. |
04.12.2015 piątek
08.12.2015 wtorek (1h) |
6. Ciąg arytmetyczny
Kryteria sukcesu:
Potrafię podać przykłady ciągów arytmetycznych Potrafię wyznaczyć wyrazy ciągu arytmetycznego, mając dany pierwszy wyraz i różnicę Potrafię wyznaczyć wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy Stosuję średnią arytmetyczną do wyznaczania środkowych wyrazów ciągu arytmetycznego Potrafię sprawdzić, czy dany ciąg jest arytmetyczny. PREZENTACJA Z LEKCJI - piątek Jak Wyznaczyć liczbę wyrazów ciągu arytmetycznego-przykłady Ciąg arytmetyczny - najważniejsze wiadomości- video |
2 |
P- uczeń bada, czy dany ciąg jest arytmetyczny; P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego. |
09.12.2015 środa |
7. Ciągi określone rekurencyjnie cz.2 - lekcja z tablicą interaktywną
Kryteria sukcesu:
Potrafię obliczyć początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie Potrafię wzór ogólny ciągu liczbowego zamienić na wzór ciągu określonego rekurencyjnie. Potrafię ciag arytmetyczny zdefiniować rekurencyjnie. Tworzę własne ciągi i okreslam rekurencyjnie. Wiem, jak określony jest ciąg Fibonacciego, znam złotą spiralę www.mojezadanie.pl kod: cr3tim
Cwiczenia z rachunku pamieciowego - ciagi określone rekurencyjnie Zadanie - Próbna matura z OPERONEM Listopad 2014 PR Tajemniczy ciąg Fibonacciego.- video link podany 02.12.2015 |
|
R - Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym. |
08.12.2015 wtorek (1h) 10.12.2015 czwartek |
8. Suma początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
Kryteria sukcesu:
Znam wzory na sumę poczatkowych wyrazów ciagu arytmetycznego Potrafię obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego. Suma początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego- video Jak obliczyć sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
Prezentacja z lekcji - wtorek Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: ca3tim
Po tej lekcji planowana jest kartkówka z czterech lekcji ostatnich Rozwiąż - zestaw zadań - ciag arytmetyczny : VIDEO poniżej linki do zadań. |
2 |
P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego.
P- uczeń stosuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego; |
11.12.2015 piątek |
9. Rozwiązywanie zadań dotyczacych ciagów arytmetycznych Kryteria sukcesu:
Potrafię wyznaczyć wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dany pierwszy wyraz i różnicę. Potrafię wyznaczyć wyrazy ciągu arytmetycznego, mając dany dowolny wyraz ciągu i różnicę. Wiem co to jest średnia arytmetyczna i potrafię obliczyć środkowy wyraz ciągu. Znam wzory na sumę ciągu arytmetycznego. Potrafię obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego znając pierwszy i ostatni wyraz. Potrafię obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego znając pierwszy wyraz i różnicę ciągu arytmetycznego. Potrafię stosować wzory na ogólny wyraz i sumę ciągu arytmetycznego do rozwiązywania zadań.
Karta pracy z lekcji
Rozwiąż równanie:rozwiazanie video
Zadanie: W ciągu arytmetycznym trzeci wyraz ciągu równa się 1,8 a jego różnica 0,4. Ile wyrazów tego ciągu daje sumę 204? - sprawdź rozwiązanie. - video |
1 |
P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego. P- uczeń stosuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego; |
15.12.2015 wtorek
|
10. Ciąg geometryczny
Kryteria sukcesu:
Potrafię podać przykłady ciągów geometrycznych; Potrafię wyznaczać wyrazy ciągu geometrycznego, mając dany pierwszy wyraz i iloraz; Znam wzór ogólny ciagu geometrycznego; Potrafię wyznaczać wzór ogólny ciągu geometrycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy; Potrafię sprawdzać, czy dany ciąg jest ciągiem geometrycznym; Potrafię wyznaczać wartości zmiennych tak, aby wraz z podanymi wartościami tworzyły ciąg geometryczny; Potrafię określać monotoniczność ciągu geometrycznego; Potrafię stosować średnią geometryczną do rozwiązywania zadań. KARTA PRACY Z LEKCJI
Jak wyznaczyć wzór ogólny ciągu geometrycznego? - przykłady Jak wyznaczyć pierwszy wyraz i iloraz ciągu geometrycznego Ciąg geometryczny - najważniejsze wiadomości |
2 |
P-uczeń bada, czy dany ciąg jest geometryczny; P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz ciągu geometrycznego; |
16.12.2015 środa
|
11. Suma początkowych wyrazów ciągu geometrycznego
Kryteria sukcesu:
Znam wzory na sumę ciagu geometrycznego; Potrafię obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego; Potrafię stosować wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego w zadaniach. KARTA PRACY Z LEKCJI plus ZADANIE DOMOWE
Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: cg3tim Suma wyrazów ciągu geometrycznego-video-zobacz jakie to proste Suma ciągu geometrycznego-video-zadanie wyprowadzenie wzoru - video - zobacz jakie to proste |
1 |
P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz ciągu geometrycznego;
P- uczeń stosuje wzór na sumę początkowych wyrazów ciągu geometrycznego; |
17.12.2015 czwartek |
12. Ciągi arytmetyczne i ciągi geometryczne - zadania
Kryteria sukcesu:
Potrafię stosować własności ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań Pozostałe kryteria sukcesu jak wyżej
Ciąg arytmetyczny i geometryczny - powtórzenie wiadomości-video www.mojezadanie.pl kod dostepu: c3tim
Przykłady na sprawdzian plus rozwiązania |
1 |
P- uczeń bada, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny; P- uczeń stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego. |
18.12.2015 piątek
|
13. Sprawdzian - ciągi
Kryteria sukcesu: Potrafię stosować własności ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań Pozostałe kryteria sukcesu jak wyżej |
1 |
jak wyżej |
05.01.2016 wtorek (2h) |
14. Procent składany
Kryteria sukcesu:
Znam pojęcia: procent składany kapitalizacja, okres kapitalizacji Potrafię obliczyć wysokość kapitału, przy różnym okresie kapitalizacji Wyznaczam roczną stopę procentową, jeśli znam kapitał początkowy, liczbę okresów kapitalizacji odsetek i kapitał końcowy. Wyznaczam liczbę lat, po których kapitał początkowy, przy znanej stopie oprocentowania i okresie kapitalizacji odsetek, osiągnie daną wartość. Rozwiązuję zadania dotyczące lokat i kredytów. Procenty - odsetki na lokacie-zadanie (wzór na procent składany)
zadanie na procent składany Zadanie domowe www.mojezadanie.pl kod: ps3tim |
2 |
P - wykonuje obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk z lokat w tym zlożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok.
|
07.01.2016 czwartek 08.01.2016 piątek |
15. Granica ciągu. Granica niewłaściwa ciągu
Kryteria sukcesu:
Wiem kiedy ciąg jest zbieżny do 0 i rozpoznaję takie ciagi. Znam pojęcia otoczenia liczby o danym promieniu. Wyznaczam wyrazy ciągu, które należą do otoczenia granicy o zadanym promieniu. Rozumiem intuicyjnie pojęcie granicy ciągu. Granica ciągu wprowadzenie-video Polecam video - grania ciągu- różne zadania |
2 |
R- uczeń oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu: oraz
R- uczeń oblicza granice ciągów, korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach ciągów; |
12.01.2016 wtorek (2h) |
16. Obliczanie granic ciągów
Kryteria sukcesu: Stosuję twierdzenia o granicach ciągu. Obliczam granice ciągów, korzystając z granic już znanych ciągów. Stosując własności o działaniach na granicach. Potrafię określić ciągi, które nie mają granic. Oblicza granice niewłaściwe ciągów. Znam i uzasadniam twierdzenia o działaniach na granicach ciągów. Obliczanie granic ciągów |
2 |
R- uczeń oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu: oraz , R- uczeń oblicza granice ciągów, korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach ciągów; |
13.01.2016 środa 14.01.2016 czwartek 15.01.2016 piątek |
17. Szereg geometryczny. Szereg geometryczny - rozwiązywanie zadań
Kryteria sukcesu: Potrafię rozpoznać szereg geometryczny. Znam warunek zbieżności szeregu geometrycznego. Potrafię obliczyć zbieżność szeregu. Potrafię obliczyć sumę szeregu geometrycznego zbieżnego. Zamieniam ułamek okresowy na ułamek zwykły stosując odpowiednie wzory dotyczące ciągów.
Rozwiązuję zadania, w których wykorzystuje zbieżność szeregu geometrycznego. Szeregi liczbowe wprowadzenie - video
zbiżność szeregu video |
3 |
R- uczeń rozpoznaje szeregi geometryczne zbieżne i oblicza ich sumy. |
19.01.2016 wtorek |
18. Powtórzenie - przygotowanie do pracy klasowej
Kryteria sukcesu jak wyżej |
2 |
jak wyżej |
20.01.2016 środa 21.01.2016 czwartek |
19. Praca klasowa. Omówienie i poprawa pracy klasowej. |
|
|
II semestr maj/czerwiec 2016 |
SZCZEGÓŁOWE ROZKŁADY TEMATÓW LEKCJI WKRÓTCE
|
VI |
Planimetria |
16 godzin |
VII |
Funkcje wykładnicze i logarytmiczne |
24 godziny |
Godziny do dyspozycji nauczyciela |
10 godziny |
|
RAZEM GODZIN W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
|
160 |
|